Fietsen onder de spaanse zon - Altea



Ondertussen al enkele maanden geleden genoten we van 2 weken vakantie in Altea voor een kort verlof.  Een beetje pre-zon op de Belgische zomer.  Iedereen in de auto wij tweeën, 3 kids en de hond.  Een koffer op het dak en een aanhangwagen erachter.
Gepakt en gezakt trokken we dus naar ginder.  Niet alleen voor verlof, maar we gingen er ook een feestje houden, we gingen er trouwen.  Allemaal heel leuk, met wat "close friends" enzo... niet te veel gedoe.  Maar bon, dat ga ik hier niet allemaal uit de doeken doen. 

In die aanhangwagen zat ook mijn fiets.  Die ging er nog maar net bij, maar die moeite wilde ik nog wel doen.  Onder een licht fronsende blik van vrouwlief werd alles anders geschikt in die aanhangwagen zodat die fiets er toch in paste zonder dat ik hem helemaal uit elkaar moest vijzen.

Na een eerste verkennend tochtje langs de kustweg tot in oud Altea maakte ik ook 2 ritjes die echt wel de moeite waard zijn.  Ongetwijfeld gekende routes voor mensen die bekend zijn in de streek.  Het rijdt er vol met wielertoeristen waarvan er zeker een groot belgen zijn.

Het eerst ritjes ging van Altea naar het kasteel van Guadelest in de bergen: Altea - Guadelest - Altea  (klik op de link om de kaart hieronder te vergroten).
Zodra je van de hoofdweg lang de kust (de N-332) af bent wordt het rustig en komen de hellingen je stilaan tegemoet.  Geen hooggebergte, maar in onze Ardennen kan je er alleen maar van dromen.
Het plan was om via Callosa d'en Sarià naar de CV-755 te rijden en die te volgen tot aan Guadelest.  Wegenwerken beslisten er anders over in waar de klim naar boven begon werd ik afgeleid naar een kleinere weg die me met momenten een bijzonder stevige klim voorschotelde.  De route via de CV-755 moet ongetwijfeld mooier zijn (ik deed hem wel eens in de andere richting met de auto een jaar ervoor), maar wie zijn klimcapaciteiten eens wil oefenen moet zeker die klim een proberen.  Daarvoor rijd je links net na de brug over het riviertje nadat je het "Museo Vehículos Históricos Vall de Guadalest" onderaan de afdaling na Callosa bent gepasseerd.
Voor de rest zijn alle beklimmingen redelijk geleidelijk.  Alles perfect te volgen als je op de link hierboven klikt.



Voor de tweede rit maakte een rondrit door het hinterlant van Altea & Calpe.  Opnieuw, eens weg van de kustweg verlaat je de toeristische drukte.  Wel nog heel wat wielertoeristen, maar verkeer vermindert en wegen en dorpjes worden terug wat authentieker.  Ideaal om wat te fietsen dus.  Eerst ging het terug richting Callosa d'en Sarià, waar ik deze keer de andere richting op ging.  Na een korte afdaling gaat het lange tijd bergop tot in Tàrbena (een 10-tal kilometers).  Dit stuk is echt een hele mooie kronkelende weg die voor elke geoefende fietser te doen moet zijn.  Zelf ben ik ook niet gewoon veel omhoog te rijden.  Ik rijd elke dag langs de Rupel naar mijn werk en terug en los van een brug moet ik dus nooit klimmen.  Ik moet toegeven dat ik tijdens de klim wel eens gedacht heb: "stopt dat hier nu nooit", maar ik heb wel steeds goed tempo kunnen houden zonder met mijn kop onder mijn stuur te hangen.  De omgeving, de weg en het uitzicht zijn hier echt de moeite waard.  Nadien is het nog een dikke 5km op en af om dan geleidelijk aan terug af te dalen richting kust.
Details over de route vind je via de link hieronder. 

Altea - Callosa - Parcent - Alcalí - Benissa - Altea

 
Spijtig hield mijn smartphone het 2x niet vol en miste ik van beide routes dus stukken waardoor ik die hier niet heb gepost.

Reacties