WuHan: China

Ik ben hier nu een week in een wel heel oud land. Gisteren ben ik naar het museum geweest en wat je daar ziet plaats alles wel in een ander perspectief.
Als wij in europa zeggen dat ze een lange geschiedenis hebben dan is dat niks in vergelijking ;et China. Hier was er al beschaving toen zij amper uit onze grotten waren gekropen.
Van 1750 tot 1122 v.Chr was er de Shang dynastie die 23 generaties lang duurde. Daarna gevolgd door de Chu of Zhou dynastie, maar die verzwakte al gauw en het toenmalige China viel uiteen in verschillende staten die elkaar bestreden.
Een van die staten was Qin. Langzaamaan veroverde Qin de andere reiken om zo de basis te leggen voor het huidige China met ook een eerste keizer (221v.Chr.). Vele andere keizerijken volgden met de nodige strijd en oorlogen...

Daar ben ik dus terecht gekomen, in Wuhan. Blijkbaar altijd al een belangrijke regio/stad in China. Het ligt dan ook niet voor niets aan de Yangtze. Gigantisch... zoals zowat al de rest. Het verschilt hier niet veel van het westen. Alles wt we in Europa en waarschijnlijk ook wat ze in de States kennen is hier en dus ook nog meer. Alles blinkt hier, gigantische gebouwen en nieuwbouw projecten. Als je echter even zoekt en van de grote boulevards en al de bling bling afdwaald vind je de klein 'vuile' straatjes waar de echte Chinees woont. Daar is geen verkeer. Om goederen te vervoeren is er de fiets of de stootkar.
Vrachtwagens worden gebruikt in de wereld daarbuiten.

Vandaag ben ik gaan shoppen. Beide in de MALLs, de groezelige buurten, de winkel straten en de toeristische shops aan de Yellow Crane tower die ik vorige week bezocht. Alleen aan die toeristische trekpleister sprak men Engels. Hoewel het zeer duidelijk is dat Engels de 'tweede' taal is hier is het alleen doorgedrongen in het toeristische en ook wel het business leven. De gewone Chinees heeft daar natuurlijk niets aan, hoewel dat met de Olymopische Spelen en met de toekomst zeker zal veranderen. China is de wereld aan het veroveren. Als je weet dat ze infrastuctuur (gebouwen) aan buitenlandse firma's geven in ruil voor x aantal arbeids plaatsen die op een bepaalde termijn moeten gevuld worden dan weet je dat het memens is.

Ik heb het hier zeker naar mijn zin gehad. Lekker eten, toffe ;ensen, niet in het minst mijn 'studenten'. 'k Voelde mij hier zeker welkom. 'k Weet natuurlijk niet hoe dat hier zit met de cultuur, maar ik heb zeker het gevoel dat ik hier vrienden heb gemaakt.
Je moet wel altijd drinken bij je hebben als je buiten gaat, zweten als een rund. Neen, een drukke straat oversteken met vrachtwagens, bussen en honderden taxis op je duizendste gemak is niet gevaarlijk en als je gaat kakken buiten je hotel heb je best ook altijd papier bij en sterke beenspieren om op je hurken te gaan zitten.
Als Europeaan kan je hier ook wel de rijke stinker uithangen.

De ervaring van communiceren met mensen die een taal spreken die op geen enkele manier raakt aan die van jezelf is ook zeer apart. Wijzen en gebaren en vooral heel hard proberen helpt je een goed stuk op weg.

Al bij al dus een toffe unieke ervaring. Mij mogen ze zeker nog eens terug sturen naar hier.

Reacties